Аукціон з продажу будівлі на 400 кв. м у селищі Бараші, що на Житомирщині, виявився одним з найбільш успішних з точки зору зростання ціни. У січні 2020 року на електронному приватизаційному аукціоні за право придбати будівлю змагались аж 8 учасників, а ціна зросла більш ніж у 22 рази порівняно із балансовою вартістю.
Тон у цих перегонах задавала Барашівська сільська рада. І хоча ці торги були для представників громади першими в житті, вони успішно впоралися із цим викликом.
В сільської ради була сильна мотивація – будівля в центрі селища на декілька років була втрачена, хоча й мала велике значення для громади. До кінця 80-х тут розміщувалася школа, та з часом вона занепала, коштів на ремонт не було, тому у 1993 році рішенням виконкому сільської ради приміщення було безоплатно передано банку “Україна”.
Банк відремонтував будівлю, після чого в одній половині розмістилося його відділення, а друга була віддана під аптеку та сільську бібліотеку. Коли банк збанкрутів, будівлю передали на баланс Головного управління юстиції у Житомирській області. Протягом 7 років, відколи звідти пішов банк, будівля не мала опалення, і рятувати книжковий фонд бібліотеки від сирості доводилось, вмикаючи автономні обігрівачі.
З початком реформи децентралізації і створенням об’єднаної територіальної громади (ОТГ) потреба в адміністративному осередку стала ще більш нагальною. “Ми неодноразово зверталися у різні інстанції з проханням повернути нам будівлю, – розповідає перший заступник Барашівського сільського голови Роман Ревчук. – Ми і депутатам писали, і до тодішнього Прем’єр-міністра зверталися. Ця епопея тривала фактично всі чотири роки стільки, скільки існує ОТГ. Але усе безрезультатно. Спершу нам обіцяли посприяти у вирішенні цього питання на користь громади, але згодом повідомили, що цю будівлю буде виставлено на аукціон. Тож якщо ми хочемо її отримати, то можемо лише її придбати”.
Службовці, з якими я говорила по телефону, намагалися мені всіляко допомогти. Дуже приємно, що, навіть не знаючи один одного, ми змогли порозумітися. Це дуже важливо
Про те, що будівля вже виставлена на продаж, представники громади дізналися за кілька днів до проведення аукціону. Як пояснила заступник головного бухгалтера Барашівської ОТГ Ольга Осіпова, складність ситуації полягала у тому, що станом на січень, коли було призначено аукціон, бюджет громади на 2020 рік вже був сформований, в тому числі статті видатків. Внесення змін, та ще й у такий стислий термін, було майже неможливим. “Ми терміново зібрали збори і прийняли одностайне і однозначне рішення: купуємо”, – пригадує пані Ольга.
А далі усе розгорталося, як у кіно. Як розповідає Ольга Осіпова, на початку січня бюджетна установа ще не може проводити видатки, а тут ситуація потребувала від них екстреного реагування. Лік йшов на години, а то й хвилини: треба було встигнути зареєструватися для участі в аукціоні, зареєструвати договір в органі Державного казначейства України, сплатити внески, відсканувати платіжні доручення, відправити скан-копії у Фонд держмайна та майданчику, щоб вони бачили, що проплата пройшла. “Адже у нас не так усе просто, як у фізичної особи, коли вона пішла, сплатила і до неї нема питань. У нас все проходить через держказначейство, є відповідна процедура реєстрації договору, реєстрації державного зобов’язання, а потім і перерахування коштів. Усе це триває кілька днів. Але разом з тим, ми встигли!”, – каже Ольга.
За її словами, співробітники всіх державних структур – і Житомирського відділення Фонду держмайна, і відділення Держказначейства – максимально допомагали громаді в опануванні нових для них навичок, давали методичні рекомендації: як правильно зареєструватися на майданчику, як брати договори, зрештою, як готуватися до аукціону. “Службовці, з якими я говорила по телефону, намагалися мені всіляко допомогти, я відчувала їх підтримку. Дуже приємно, що все-таки, навіть не знаючи один одного, ми змогли порозумітися. Це важливо, дуже важливо”, – розповідає заступник головного бухгалтера.
24 січня вся команда ОТГ – перший заступник сільського голови, секретар ради, головний бухгалтер, заступник головного бухгалтера, юрист – закрилися в кабінеті першого заступника, підключилися до системи і розпочали свій перший в житті приватизаційний аукціон, зважуючи і ретельно обговорюючи кожен крок та пам’ятаючи про поставлену мету: будь-що придбати цю будівлю.
Це приміщення було вкрай необхідне для громади. У 2020 році до неї будуть приєднанні ще чотири громади. Фактично ОТГ збільшиться на третину. А отже, необхідно збільшувати штат, створювати нові служби і десь їх розміщувати. “Свого часу ми навіть думали про те, щоб будувати навпроти нове приміщення, яке б використовувалося під ЦНАП, – розповідає Ольга Осіпова. – Але будівництво нової будівлі обійшлося б громаді у 9 млн гривень. Зрозуміло, що це надто велика сума для невеликої громади”.
З іншого боку, в будівлі вже знаходяться аптека та сільська бібліотека, яка давно вже перетворилася у свого роду культурно-просвітницький центр громади. Якщо у будівлі з’явився б інший власник, довелося б шукати для них інше місце.
“Коли ми зрозуміли, що перемогли на аукціоні, то дуже раділи, – каже Ольга Осіпова. – Ми вітали одне одного, на радощах обіймалися. А коли вийшли, побачили багато колег, які з нетерпінням чекали результатів торгів. І при звістці про нашу перемогу усі були такі щасливі, ніби ми щойно купили приміщення не для громади, а, як мінімум, для кожного особисто. Це було підтвердженням того, що наше рішення дійсно правильне”.
В перших числах лютого у нас була сесія сільської ради, на якій затвердили виділення коштів. Громада сплатила усю вартість об’єкта і наразі є його колективним власником. “Хоча іноді аж моторошно стає, коли подумаю, що було б, якби аукціон був призначений, скажімо, на 14 січня, – каже Ольга. – Ми просто фізично не могли б стати його учасником”.
Коли ми зрозуміли, що перемогли на аукціоні, радощам не було меж. Дізнавшись про нашу перемогу, усі були такі щасливі, ніби ми щойно купили приміщення не для громади, а, як мінімум, для кожного особисто
Аптека та бібліотека продовжують працювати, а додаткове приміщення громада вирішила здавати в оренду, розповідає перший заступник Барашівського сільського голови Роман Ревчук. Це дозволить отримувати кошти до сільського бюджету і зробити в будівлі ремонт. Після ремонту, який планують провести наступного року, тут розмістять структурні підрозділи ОТГ, а також, як варіант, поліційну станцію. Зараз усе на етапі вирішення.
Заступник сільського голови каже, що вартість майбутньої реновації поки важко оцінити. “Але вже закладено початок. Ми вже відновили криницю поруч з приміщенням: викачали, вичистили, – каже Роман Ревчук, – нині у селах громади проблеми з водою стали першочерговими. У Барашах, до прикладу, водогону немає. Був проект, більше 20 років тому побудували три башти, спорудили колодязі, закопали труби, але згодом усе закинули, тому зараз є актуальним питання буріння свердловин для забезпечення жителів сіл громади водою”.