Загальні питання

Що таке приватизація? В чому різниця між малою та великою приватизацією?

Приватизація – платне відчуження майна, що перебуває у державній власності, на користь фізичних або юридичних осіб. Об’єкти діляться на об’єкти малої та великої приватизації. 

До об’єктів малої приватизації належать державні підприємства, пакети акцій, об’єкти незавершеного будівництва, соціально-культурного призначення, окреме рухоме та нерухоме майно, вартість яких не вище 250 млн грн. Такі об’єкти продаються виключно через аукціони ProZorro.Продажі, що побудовані на принципах повної прозорості – весь процес продажу відбувається публічно і відкрито для повного уникнення корупції. 

Якщо вартість вища 250 млн грн. – це об’єкти великої приватизації, продаж яких здійснюється із залученням радників, що готують об’єкт на приватизацію та шукають потенційних інвесторів для проведення аукціону. Зазвичай радниками стають великі консалтингові, аудиторські та інвестиційні компанії.

Що не підлягає приватизації?

  • Підприємства, що забезпечують безпеку держави.
  • Підприємства, що є природними монополіями.
  • Підприємства, що мають важливе значення для суспільства або чиї послуги/товари не можуть виконуватися приватним бізнесом.

Як взяти участь в аукціоні малої приватизації?

Об’єкти продаються виключно через ProZorro.Продажі. Щоб взяти участь у аукціоні та стати власником об’єкту необхідно зробити 7 кроків:

  1. Ознайомитись зі списком об’єктів на цьому сайті, на сайті ProZorro.Продажі або на сайтах авторизованих майданчиків.
  2. Обрати об’єкт та вивчити інформацію про нього.
  3. Зареєструватись на будь-якому з десятків підключених до системи майданчиків.
  4. Подати заяву на участь в аукціоні через кабінет на майданчику.
  5. Взяти участь в аукціоні та перемогти.
  6. Пройти кваліфікацію.
  7. Укласти договір та оплатити об’єкт.

Хто може бути покупцем?

Інвестором може бути будь-хто – і фізична, і юридична особа, як резиденти, так і нерезиденти. Заборона є для осіб пов’язаних з державою-агресором або стосовно яких застосовано санкції. Також є заборона для інвестицій з офшорів без прозорої структури власності. 

Детальніше – у ст. 8 ЗУ «Про приватизацію державного і комунального майна».

Як знайти повну інформацію про об'єкти?

Інформація про об’єкти розміщується на сайті privatization.gov.ua, на сайті ProZorro.Продажі, на сайтах авторизованих майданчиків. 

Для детальнішої інформації про об’єкт є віртуальні кімнати даних (ВКД). Це сховища всіх документів наявних по об’єкту – від тех. паспортів до документів на право власності та фотографій. Їхня головна мета – спростити доступ до інформації, прибрати корупцію при її отриманні та збільшити прозорість процесу приватизації.

Якщо і після цього залишилися питання – кожен об’єкт має контактну особу, що відповідає за підготовку до приватизації, а також особу, що відповідає за фізичний доступ до об’єкту. Інформація про цих осіб вказана на сторінці об’єкту.

Що таке віртуальні кімнати даних (ВКД)?

Це сховища всіх документів наявних по кожному об’єкту – від тех. паспортів до документів на право власності, від фотографії до фінансової звітності. 

Відкриття доступу до інформації в ВКД здійснюється для всіх осіб одночасно – після оголошення аукціону. З цієї дати до дати аукціону може пройти 20-35 днів.

Яку отримати доступ до віртуальної кімнати даних (ВКД)?

Всі наявні документи по об’єктах розміщуються у віртуальних кімнатах даних:

  • По окремому майну: http://vdr.spfu.gov.ua/. Доступ до даних про окреме майно передбачає просту реєстрацію, за допомогою е-пошти.
  • По підприємствах: https://investroom.spfu.gov.ua/. Доступ передбачає одноразове підписання договору про нерозголошення конфіденційної інформації для доступу до даних про всі об’єкти приватизації. Для цього потрібно:

1) Завантажити на сайті та заповнити Заяву та Договір (3 примірники).

2) До Заяви додати копії документів – опис на сайті, в розділі “Як купити”:

3) Надіслати Заяву та Договір поштою або занести особисто до ЦА ФДМУ або до будь-якого регіонального відділення.

3) Після укладання Договору, на е-пошту прийде запрошення до ВКД.

4) Один примірник укладеного договору буде направлено на поштову адресу потенційного покупця.

Також передбачена можливість отримати такий доступ, після підписання договору, безпосередньо у приміщенні органів приватизації.

Відповідальні – Відділ розкриття інформації: +38 (044) 200–33–09, 200–30–27

Як визначається стартова ціна об’єкта?

Стартова ціна формується на рівні балансової вартості (для акціонерних товариств – на рівні номінальної вартості акцій). Але при правильно проведеній роботі щодо розкриття інформації та підготовки до приватизації, конкурентна боротьба на аукціоні завжди формує ринкову ціну об’єкта.

Що відбувається з земельними ділянками після продажу?

Об’єкти приватизації продаються без землі. Відповідно до законодавства, першочергове право на оформлення ділянки мають власники об’єктів на цій ділянці.

Про аукціони

Де мені дізнатись більше про участь в аукціоні?

Ви можете звернутися до будь-якого з десятків авторизованих майданчиків Prozorro.Продажі за консультацією. Саме вони допомагають взяти участь в аукціонах. Крім того, важлива інформація про малу приватизацію публікується на сайтах privatization.gov.ua та ProZorro.Продажі.

Як обрати майданчик для участі в аукціоні?

Інформація про торги ідентична на всіх майданчиках. Обирайте майданчик за зручністю користування та якістю сервісу.

Яка вартість послуг майданчика?

Для всіх майданчиків встановлені єдині тарифи для покупців для участі в торгах. Винагорода майданчика залежить від вартості продажу і складає від 1% до 3% для об’єктів малої приватизації.

Чи може новостворене підприємство брати участь в аукціоні?

Одним з обов’язкових документів для кваліфікації переможця є наявність фінансової звітності за останній квартал чи рік, відповідно у новостворених підприємств не завжди можуть бути відповідні документи. (ст.14 ЗУ «Про приватизацію державного та комунального майна»)

Яку фінансову звітність потрібно подавати юр. особі для участі в аукціоні?

До заяви на участь подається річна або квартальна фінансова звітність. Форми такої звітності мають бути зареєстровані відповідним органом, про що зазначається у відповідній квитанції про їх прийняття. Відсутність звітності з відповідною квитанцією про її прийняття є підставою для органу приватизації не затверджувати протокол торгів і не укладати договір купівлі-продажу.

Чи повертається гарантійний та реєстраційний внесок?

Гарантійний внесок буде повернутий, якщо учасник аукціону програє, або врахований як частина оплати – якщо переможе. Реєстраційний внесок не повертається.

Яким чином визначається переможець?

У всіх типах торгів (англійському та голландському аукціонах) переможцем визначається учасник, який зробив найвищу ставку під час торгів.

Що таке англійський аукціон?

Це типовий аукціон на підвищення ціни, що складається з 3 раундів, де в кожного учасника є можливість підвищити свою попередню ставку. На прийняття рішення є 3 хвилини. Особливістю є те, що учасник, який поставив найвищу ціну в попередньому раунді, ходить останнім і бачить всі ставки конкурентів.

Що таке голландський аукціон?

Це аукціон, де стартова ціна активу спочатку знижується допоки хтось з учасників торгів не виявить бажання придбати актив за такою вартістю. Далі ціна, за якою падіння було зупинено, вважається стартовою, і у всіх учасників є можливість позмагатись за актив протягом 1 раунду.

Скільки часу триває 1 раунд аукціону?

Кожен учасник торгів має 3 хвилини на те, щоб зробити ставку, відповідно, тривалість 1 раунду аукціону буде залежати від кількості учасників.

Що відбувається, якщо аукціон не відбувся?

Законом передбачена модель з трьох аукціонів, що автоматично йдуть один за одним, тільки якщо попередній не відбувся, тобто не було навіть 1 заяви на участь. Час між аукціонами складає 20-35 днів. 

  1. Англійський аукціон на підвищення ціни (Аукціон без умов або аукціон з умовами). Стартова ціна – 100% (початкова ціна).
  2. Англійський аукціон на підвищення ціни (Аукціон із зниженням стартової ціни). Стартова ціна – 50% (від початкової).
  3. Голландський аукціон на зниження ціни (Аукціон за методом покрокового зниження стартової ціни та подальшого подання цінових пропозицій). Стартова ціна – 50% (від початкової).

Чи відбувається аукціон, якщо була 1 заява на участь?

Так. У такому разі 1 учасник, що подав цю заяву, отримує право на викуп об’єкта приватизації.

Навіщо потрібен протокол торгів?

У протоколі зафіксовані всі деталі аукціону: перераховано всіх учасників, названо організатора та реквізити для подальшої сплати за актив. В протоколі також вказується фінальна вартість активу і прописуються всі додаткові платежі для переможця з визначеними сумами.

Чи може учасник відмовитись від купівлі активу після перемоги на торгах?

Так, але учаснику не повертається його гарантійний внесок. Такий учасник та його кінцевий бенефіціар позбавляються права на участь у подальших аукціонах з продажу цього об’єкта.

Скільки часу має переможець на підписання протоколу після завершення торгів?

Переможець має 4 робочих дні від дня проведення аукціону на підписання протоколу. Орган приватизації затверджує та опубліковує протокол протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем його формування в торговій системі.

Скільки часу має переможець на підписання договору купівлі-продажу?

Протягом 30 календарних днів з дня, наступного за днем формування протоколу про результати аукціону.

Скільки є часу є на сплату коштів за об'єкт приватизації?

30 днів з дня підписання договору. За несплату коштів протягом 30 днів з дня укладення договору нараховується неустойка. Несплата коштів протягом 60 днів з дня укладення договору є підставою для його розірвання.

Чи є пеня за несвоєчасну сплату за договором купівлі-продажу?

Якщо переможець протягом 30 днів не проводить оплату за об’єкт, йому нараховується пеня відповідно до умов договору, в такому випадку переможець може сплатити за актив разом з пенею і стати його новим власником. Несплата коштів протягом 60 днів від дня укладання договору є підставою для його розірвання.

Чи можна використовувати залучені (кредитні) кошти для фінансування купівлі?

Об’єкт може бути придбаний за рахунок залучених (кредитних) коштів. Переможець аукціону подає інформацію про кредитора, а також документальне підтвердження, що кредитор погоджується надати відповідний обсяг фінансування (згода у вигляді листа) на етапі підготовки проекту договору купівлі-продажу.

В яких випадках орган приватизації не затверджує протокол аукціону або не підписує договір купівлі-продажу?

Якщо потенційний покупець не відповідає вимогам ст. 8 «Про приватизацію державного та комунального майна», не подав документи або відомості, обов’язкове подання яких передбачено частиною сьомою ст. 14 Закону або подав неправдиві відомості про себе.

В яких випадках необхідно отримати дозвіл АМКУ?

У випадках, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції, покупець зобов’язаний отримати дозвіл Антимонопольного комітету України на безпосереднє або опосередковане придбання у власність акцій (часток) у розмірі, що забезпечує досягнення чи перевищення 25 або 50% голосів у вищому органі управління відповідного суб’єкта господарювання, а також активів у вигляді ЄМК або структурного підрозділу суб’єкта. Концентрація може бути здійснена лише за умови попереднього одержання дозволу АМКУ чи адміністративної колегії АМКУ у випадках перевищення порогових показників, встановлених ст. 24 Закону про концентрацію.

Приватизація спиртової галузі

Скільки спиртових заводів буде виставлено на продаж?

На продаж держава виставить 41 місце провадження діяльності (спиртзаводів), що входять до держпідприємства “Укрспирт” та ще 37 заводів, що входять до складу концерну “Укрспирт”.

У якому форматі приватизуються спиртові заводи, що таке “МПД”?

МПД – місця провадження діяльності та зберігання спирту ДП “Укрспирт”. Оскільки кожен такий об’єкт-завод не є юридичною особою, МПД фактично є групою окремого майна, що включає будівлі, устаткування, рухоме майно, тощо, що може забезпечити повний виробничий цикл.

Які приватизаційні умови?

Базові умови, відповідно до програми Уряду, включатимуть:

  • збереження виду діяльності до 01.07.2021
  • збереження не менше 70% виробничого персоналу до 01.07.2021
  • утримання та/або доступ до споруд цивільного захисту (за наявності)

Що можна виробляти на спиртовому заводі?

На заводі одночасно можна виробляти один з наведених видів спирту:

  • Спирт етиловий неденатурований (одночасно можна виробляти будь-який спирт етиловий без вмісту денатуруючих добавок: ректифікований (харчовий), технічний, сирець) та продукцію з його використанням: лікеро-горілчані вироби, оцет спиртовий).
  • Спирт етиловий денатурований та продукцію на його основі: омивачі, розріджувачі, антисептики, парфумерно-косметичну продукцію, тощо.
  • Біоетанол та сирець (сировину для біоетанолу), біопаливо.

Супутніми продуктами спиртового виробництва є біогаз, білкові кормові продукти та вуглекислота.

Яка отримати ліцензії на виготовлення алкогольних напоїв та на виробництво спирту?

  • Ліцензію на виробництво лікеро-горілчаної продукції можна отримати підприємствам будь-якої форми власності.
  • Ліцензія на право оптової торгівлі спиртом коштує 500 000 грн. в рік, строк надання – 10 днів.
  • Отримання ліцензії на виробництво спирту займає не більше 30 діб від подання заяви та потребує 780 грн. річної плати.  

Детальніше – на сайті, у розділі “Як отримати ліцензію”.

Питання щодо іноземних інвесторів

Чи може нерезидент подати документи на участь в аукціоні на українській мові з підписом та печаткою заявника?

Так, може.

Чи може бути покупцем юр. особа – нерезидент, що зареєстрована у державі, віднесеної до офшорних зон, проте має прозору структуру власності?

Може, проте подані документи про структуру власності потенційного покупця мають містити всю вичерпну наявну інформацію про осіб кінцевих бенефіціарних власників потенційного покупця об’єкта приватизації та дані, що розкривають їх на 100% і дозволяють їх ідентифікувати.

Чи може нерезидент сплатити вартість об’єкту в іноземній валюті?

Так, може. Відповідно до частин другої та третьої ст. 23 Закону, нерезиденти оплати об’єкт у національній валюті або у вільно конвертованій валюті. Сплатити можна з рахунку покупця в українському або іноземному банку.

У разі вільно конвертованої валюти – сума визначається за офіційним курсом гривні до такої валюти, встановленим НБУ на день укладення договору.

Як сплатити гарантійний та реєстраційний внесок нерезиденту?

Внески мають бути сплачені з рахунку потенційного покупця в українському або іноземному банку.

Чи є встановлена форма довідки з інформацією про кінцевого бенефіціарного власника?

Законом не визначено вимог, шаблонів, форм оформлення документу про структуру власності потенційних покупців. Однак, з урахуванням вимог пункту 5 частини 2 статті 8 Закону подані документи про структуру власності потенційного покупця мають містити всю вичерпну наявну інформацію про осіб кінцевих бенефіціарних власників потенційного покупця об’єкта приватизації. Подані документи та відомості про кінцевого бенефіціарного власника мають містити інформацію та дані, що розкривають його на 100% та дозволяють ідентифікувати.

Як засвідчується переклад документів?

Документи, видані відповідно до законодавства іноземної держави, повинні бути легалізовані (консульська легалізація чи апостиль) в установленому порядку, якщо інше не встановлено міжнародними договорами.

Чи є можливість передбачити в договорі, що всі спори, пов’язані із виконанням договору вирішуються в арбітражі країни учасника-нерезидента або в іншій міжнародній інстанції чи суді?

Згідно з частиною дванадцятою ст. 26 Закону за згодою сторін у договорі може передбачатися можливість вирішення спорів у зв’язку з договором купівлі-продажу чи на його підставі, у міжнародному комерційному арбітражному суді. При цьому, якщо сторони не досягли згоди щодо вибору такого суду, будь-який спір, суперечка або претензія підлягають остаточному вирішенню шляхом арбітражу відповідно до Арбітражного регламенту Арбітражного інституту Торгової палати міста Стокгольма.

Фільтри
X