Знакова будівля столиці – Центральний автовокзал – вперше за 60 років буде суттєво модернізована. Новий власник, ТОВ “Бастіон-груп”, збирається вкласти в оновлення автовокзалу близько 2 мільйонів євро. При цьому зберегти дух історичної будівлі, відомої кожному киянину. Хоча ще рік тому інвестори зовсім не горіли бажанням купити “Київпассервіс”, до складу якого входить автовокзал.
Перший аукціон з приватизації 99,99% акцій АТ “Київпассервіс” мав відбутись ще в серпні 2019 року. Стартова ціна складала 195 млн грн, але жодної заяви на участь від потенційних покупців подано не було. Після невдалого аукціону величезне підприємство, яке крім Центрального автовокзалу мало у складі ще 5 автостанцій в Києві та 18 – в області, мали автоматично виставити на новий аукціон. Але вже вдвічі дешевше: фактично за ціною маєтку в передмісті.
Нова команда Фонду державного майна скасувала аукціон з неприйнятно низькою ціною і розпочала активну роботу зі залучення інвесторів, які здатні гідно оцінити потенціал підприємства. В рекордні строки був запущений пілотний проєкт віртуальної кімнати даних, з онлайн доступом до детальної інформації по об’єктах приватизації. Цей інструмент дозволяє потенційним інвесторам краще оцінити об’єкт, дізнатись про його реальний стан та прийняти зважене рішення. Наприклад, під час підготовки “Київпассервісу” до приватизації, до віртуальної кімнати даних було завантажено більш ніж 1500 документів.
Якщо раніше для отримання інформації про об’єкт приватизації, земельну ділянку або договори оренди учаснику необхідно було пройти складну процедуру отримання відповідного дозволу, то відтепер для цього треба лише підписати договір про конфіденційність та зареєструватись на сайті.
Фонд також провів якісний маркетинг об’єкта. Повідомлення про продаж було опубліковане не тільки в офіційному виданні Фонду та в системі Prozorro.Продажі. Був виготовлений тізер і запущена промоційна кампанія у соціальних мережах. Спеціально для зручності потенційних покупців було створено новий сайт www.privatization.gov.ua, де у відкритому доступі публікувалася інформація про об’єкти приватизації.
Ці зусилля дали очікуваний результат: в березні 2020 року онлайн аукціон з приватизації державного пакета акцій АТ “Київпассервіс” успішно відбувся. За право стати власником змагалися три учасники, ціна активу зросла зі стартових 196 до 231 млн грн. При цьому новий власник взяв на себе низку зобов’язань, серед яких збереження основних видів діяльності підприємства, погашення заборгованості, виконання колективного договору тощо.
Дмитро Ожигов, директор з маркетингу ТОВ “Бастіон-груп”, нового власника об’єктів “Київпассервіс”, розкрив нам декілька фактів про те, як буде оновлюватись головний автовокзал України.
– “Бастіон-груп” заявила про намір почати глобальну модернізацію столичних і обласних автовокзалів, які викупила в травні 2020 року. В чому полягає план модернізації?
– Так, дійсно, ми розпочинаємо глобальну модернізацію вокзалів Києва. Першим на черзі є Центральний автовокзал. На першому поверсі ми плануємо розмістити зону для очікування рейсів, маркети, де пасажири зможуть придбати все, що їм потрібно для комфортної подорожі. Окремо буде організовано зону для вуличних фуд-кортів.
На другому поверсі будівлі автовокзалу будуть також знаходитись зона для очікування рейсів та фуд-корт, але вже у приміщенні. На третьому поверсі буде розташовано готель для пасажирів, розрахований приблизно на 30 номерів, різної категорії. Також на третьому поверсі запланована зона підвищеного комфорту. До речі, в усіх зонах автовокзалу будуть встановлені інформаційні табло для зручності пасажирів.
Про об’єкт:
У власності “Київпассервіс” знаходяться автостанції “Дачна”, “Дарниця”, “Поділ”, “Полісся”, “Південна” і Центральний автовокзал у Києві. А також 18 автостанцій та вокзалів в Київській області.
Центральний автовокзал – найбільший структурний підрозділ АТ “Київпассервіс”, розташований біля великої транспортної розв’язки, утвореної перетином проспекту Валерія Лобановського, бульвару Дружби Народів, Голосіївського проспекту і проспекту Науки. Автовокзал був побудований в 1961 році та розрахований на щоденне відправлення 600 автобусів та обслуговування 7 тисяч пасажирів. Містить в собі групу будівель і сервісних пунктів, серед яких – платформи для висадки та посадки пасажирів, зали очікування, камери схову, паркувальний майданчик, касовий зал тощо.
– Наразі ви отримали у власність Центральний автовокзал Києва та 5 автостанцій міста плюс 18 в області. Це все будівлі, зведені ще в радянські часи, деінде з більш-менш пристойним ремонтом. Як вони мають трансформуватись, згідно з вашими планами?
– Є чітке розуміння того, що сервіси для пасажирів автобусного транспорту в Україні мають бути аналогічними подібним сервісам в Європі. Це і комфорт, і безпека. У найближчій перспективі заплановані ремонтні роботи на автостанціях “Південна” і “Полісся”. Що стосується модернізації інших автостанцій – це питання майбутнього.
– Як змінюватиметься функціонал цих об’єктів? Чи буде зберігатися їх попереднє призначення як автобусних вокзалів?
– Основною діяльністю, звичайно, залишається здійснення автостанційних послуг, але на новому якісному рівні. Адже ми є обличчям столиці, і перше враження туристів є ключовим.
Одна з фішок оновленого автовокзалу – збереження мозаїки та керамічних панно відомих художників Ади Рибальчук та Володимира Мельниченка. Це історія, якою автори хотіли б передати емоцію подорожі, і ми її збережемо
– Киянам насамперед буде цікаво дізнатись, як зміниться Центральний автовокзал. Чи буде він перебудований з нуля? Як він змінить своє обличчя?
– Ні, він не буде перебудовуватися. Ми запланували модернізацію на платформі будівлі нинішнього автовокзалу. Звичайно ж, автовокзал отримає нове обличчя, новий сучасний дизайн. При цьому під час модернізації автовокзал закриватися не буде – він працюватиме в штатному режимі.
– Як новий дизайн вписується в міський ландшафт? Хто з дизайнерів, архітекторів займався його розробкою?
– Над дизайном автовокзалу працює молода команда дизайнерів та архітекторів. Дизайн буде сучасний та яскравий, він лаконічно вписуватиметься в ландшафт міста та стане важливою складовою інфраструктури Києва.
Однією з фішок автовокзалу є збереження культурної спадщини – мозаїки та керамічних панно відомих художників: Ади Рибальчук та Володимира Мельниченка. Це історія, якою автори хотіли б передати емоцію подорожі, і ми її із задоволенням збережемо.
– Як довго ви плануєте перебудовувати Центральний автовокзал? Скільки, за консервативним планом, триватиме загальна трансформація мережі?
– Модернізацію плануємо почати в середині жовтня. Першим на черзі буде Центральний автовокзал. Повну модернізацію хочемо завершити в березні 2021 року.
– Які спільні риси матимуть всі об’єкти цієї мережі? Чи буде нова мережа мати новий спільний бренд?
– Ми вже маємо єдиний бренд. Це – “Київпассервіс”. Він впізнаваний на ринку. Проте ми готові міняти його наповнення та якість послуг, що надаються. Наша мета – це модернізація автовокзалів і автостанцій та розвиток галузі автобусних перевезень. Саме тому міняти назву ми вважаємо недоречним.
– Ціна продажу підприємства становила 231 мільйон гривень. Скажіть, як ви оцінюєте орієнтовний обсяг інвестицій в модернізацію?
– Сума інвестицій досить велика. За нашими розрахунками, вона складе приблизно 2 мільйони євро тільки на модернізацію Центрального автовокзалу. На наш погляд, ці вкладення абсолютно виправдані, тому що насамперед це комфорт пасажирів і, що найважливіше, їхня безпека.
Хочу зазначити, що ми говоримо про українсько-європейські інвестиції. Український банк-партнер – це “Комерційний Індустріальний Банк”. А банк-партнер в Європі – це польський банк “Pekao” (Bank Polska Kasa Opieki Spółka Akcyjna, – ред.).