Занедбані приміщення, борги та чисельні корупційні схеми – реалії багатьох непрофільних державних підприємств в Україні. У такому ж стані занепаду перебувало і ДП “Винконсервпроект” — в минулому державне науково-виробниче підприємство, що займалося діяльністю у сфері інжинірингу, геології та геодезії. Великий майновий комплекс в державній власності не міг в повній мірі використовувати свій потенціал, відтак почав занепадати. Для нього, як і для багатьох інших держпідприємств, які обростають боргами та з часом руйнуються, приватизація стала порятунком.
Завдяки ефективному приватному інвестору актив отримав по-справжньому нове життя. Про модернізацію непрофільного державного підприємства, яке знаходилося у критичному стані, у сьогоднішньому інтерв’ю нам розповів представник СТОВ “Берегиня”:
Розкажіть, будь ласка, трохи про вашу компанію
Наше підприємство – СТОВ “Берегиня”, ми сільськогосподарське товариство. В основному займаємося вирощуванням зернових, бобових та насінням олійних культур. Підприємство засноване в 2002 році, тобто ми працюємо вже майже 20 років.
Робота нашого підприємства налагоджена, ми досягли значних успіхів в аграрній сфері. Останні 5 років ми розширюємо нашу діяльність і в плануємо працювати і в нових галузях.
Наразі скільки людей у вас працює?
Ми займаємося сезонними роботами, тому в середньому працюють 23-25 працівників. На даний момент працевлаштовані 23 особи.
Чи надаються працівникам соціальні гарантії?
Звичайно, ми дбаємо про те, щоб наші співробітники були соціально захищеними і мали гідні умови праці. Наприклад, з 2019 року ми страхували працівників. Хоч це і звичайна процедура, але дуже важлива. Зокрема, в наступному році плануємо продовжити страхування, оскільки термін дії договору закінчується цього року. Окрім цього, компанія завжди намагається прислуховуватись до побажань працівників та йти на поступки в їх інтересах. Навіть питання способу отримання заробітної плати було узгоджене відповідно до потреби співробітників. Оскільки наша компанія СТОВ “Берегиня” здійснює свою діяльність в сільській місцевості, в якій немає банкоматів, то ми обрали найбільш оптимальний і зручний спосіб – оплата готівкою.
Тобто Ви вирішили приватизовували обраний об’єкт з метою розширення бізнесу?
Так, все вірно. Ми придбали актив в основному для того, щоб мати місце для відкриття офісу в Херсоні.
Які ще фактори вплинули на вибір цього об’єкту?
Перш за все те, що об’єкт був єдиним майновим комплексом колишнього державного підприємства “Державне науково-виробниче підприємство “Винконсервпроект”. У його складі вже були вбудовані нежитлові приміщення першого поверху площею 256,9 м² та підвальні приміщення площею 291,6 м². Тобто це великий комплекс з вигідною великою загальною площею 548,5 м². Також актив має зручне місце розташування, адже знаходиться відносно недалеко до адміністративних установ і торгових центрів Херсона.
За умовами приватизації Вашого об’єкту, повинен бути збережений вид діяльності підприємства та погашення заборгованості. Вважаєте Ви такі умови справедливі та чи виконали Ви їх?
Так, всі умови було виконано у визначений термін. Погашення заборгованості колишнього власника – це звичайна справа і ми думаємо це вірно, коли вся інформація як про сприятливі для бізнесу, так і проблемні сторони висвітлюється відразу. Головне погодити всі деталі з балансоутримувачем під час придбання активу, щоб згодом не виникало ніяких непорозумінь. Під час приватизації нашого об’єкта все було нормально: ми зважено підійшли до рішення приватизувати цей актив і були готові взяти на себе зобов’язання виконати умови. Зокрема, збереження виду діяльності як одна з умов, нас повністю влаштовувало.
Щодо самої процедури приватизації, чи був зрозумілий процес проведення аукціону?
Так, звичайно, ще до початку торгів ми знали про наявність заборгованості на підприємстві. При укладанні договору всі приватизаційні умови та терміни їх виконання були обговорені і ми взяли на себе зобов’язання їх виконати.
Щодо умови збереження виду діяльності, то нас вона влаштовує. Коли мова йде про певний вид діяльності, який є необхідним для держави або громади, то приватизація об’єкта з цією умовою означає те, що новий власник буде надалі розвивати цю галузь. Наразі ми плануємо займатися новим напрямом діяльності, але вже після закінчення ремонтних робіт. Також, безумовно, у наших планах є створення нових робочих місць для спеціалістів, які змогли б працювати в сфері архітектури.
Які ремонтні роботи вже були проведені і скільки ще треба часу для їх завершення?
Ми продовжуємо капітальний ремонт з 2019 року, він вже на фінальній стадії – до повного завершення лишилося 1-2 місяці. Крім того, були здійснені роботи щодо підведення всіх необхідних комунікацій, для цього нам довелося відновлювали договори з постачальниками.
Про яку суму інвестицій для реновації об’єкту може йти мова?
Ми витратили близько 1 млн грн для модернізації активу. Ще до приватизації підприємства, ми провели розрахунок і було зрозуміло, що доведеться переробляти все, оскільки об’єкт був в критичному стані.
Чи вважаєте, що вкладені інвестиції в актив вигідні?
Так, ми знали на що йшли. Об’єкт повністю підходив під наші потреби, адже має значну площу та зручне розташування.
Щоб ви порадили людям, які тільки планують брати участь в онлайн-аукціонах і хочуть займатись власною справою?
Перш за все, не боятися інвестувати. Також важливо ще до початку аукціону звертати увагу на приватизаційні умови, наприклад, на заборговоності. Якщо завчасно обговорити всі питання, то не виникне проблем ні з боку підприємця, ні з боку держави. На мою думку, така співпраця вигідна для обох сторін. Держава отримує надходження, а в бізнесу є нові можливості розвиватись та розширюватись. Тому головне – не боятися брати участь в приватизаційних аукціонах.
Досвід СТОВ “Берегиня” є яскравим прикладом того, як завдяки інвестиціям та відповідальній позиції нових власників колись занедбаний актив може стати модернізованим підприємством, держава отримала надходження в бюджет, а громада – робочі місця та розвиток важливої галузі господарства.
Команда Фонду держмайна дякує представнику СТОВ “Берегині” за інтерв’ю та бажає успіхів у реалізації їх планів. Ми запрошуємо всіх долучатися до прозорої приватизації, адже, можливо, десь поруч знаходиться саме той омріяний актив, який може стати гарним майданчиком для старту власної справи.
Заходьте на приватизаційний маркетплейс privatization.gov.ua, відсортовуйте об’єкти за необхідними фільтрами, обирайте актив для інвестицій та перемагайте на прозорих онлайн-аукціонах!
Як вигідно купити об’єкт малої приватизації?
Дізнайтесь про 7 простих кроків.
Щодня Фонд державного майна готує нові об’єкти для прозорої приватизації по всій території України — як в обласних центрах, так і в невеликих містах і селищах. Для кожної області підготовлено своє інвестиційне меню, у якому присутні як великі єдині майнові комплекси, пакети акцій підприємств, так і окремі невеликі об’єкти.